Muiden 1900-luvun musiikillisten ilmiöiden rinnalla kulki kiinnostus hälymäisiin ääniin. Ajatus nousi alun perin futuristien estetiikasta, ja sitä oli esillä jo 1920-luvulla. Kuitenkin vasta 2000-luvun taitteessa ryhmä ranskalaisia nuoria säveltäjiä (Raphaël Cendo, Yann Robin, Franck Bedrossian) profiloitui spektralismista vaikutteita saaneella saturaation estetiikallaan, jossa uusia akustisia ilmiötä rakennetaan nimensä mukaisesti saturoimalla eli kyllästämällä sointitapahtumia äärimmilleen.
Moderni Klassikko V: Hälyn estetiikka
10.9.2022 Musiikkitalo, Paavo-sali
Henry Cowell (1897–1965): Banshee (1925)
Lauri Kilpiö (1974–): Poème de jeux acoustiques (2009)
Helmut Lachenmann (1935–): Gran Torso (1971), otteita
Pauline Oliveros (1932–2016): Bye Bye Butterfly (1967)*
Jarkko Hartikainen (1981–): EMBODIED: Violin Solo (2018)
Raphaël Cendo (1975–): Rokh I (2012)
Malla Vivolin, huilu
Emil Holmström, piano
Fanny Söderström, piano
Maria Puusaari, 1. viulu
Aleksi Kotila, 2. viulu
Max Savikangas, alttoviulu
Pinja Nuñez, sello
Toimittajana: Ville Komppa
Haastateltavana: säveltäjä Jarkko Hartikainen
*All Rights reserved
Members ASCAP
Courtesy of PoPandMoM
(PaulineOliverosPublications and MinistryofMaåt)